Boeken en materialen
voor bij verliessituaties.

Omgaan met rouw op school.

Voor advisering bij het omgaan met rouw op school, voor lezingen, studiedagen, workshops en trainingen over dit thema verwijzen we naar de site van Riet Fiddeaers-Jaspers, expert op dit gebied. Zij heeft jarenlange ervaring in het ondersteunen van scholen bij verliessituaties. Zij schreef er vele boeken (boeken door Riet Fiddelaers-Jaspers) over en promoveerde op een onderzoek naar verliessituaties in scholen. Zij werkte jarenlang bij KPC Groep en schreef mee aan de website over het omgaan met calamiteiten in het onderwijs. Op deze website zijn o.a. theoretische achtergronden van verlies te vinden, voorbeelddraaiboeken, voorbeeldbrieven en lesideeën.
Wanneer u te maken heeft met een kind met een acuut psychotrauma dan kunt u dagelijks van 13.00 tot 14.00 uur gebruik maken van telefonische spreekuur van het Psychotraumacentrum voor kinderen en jongeren. Telefoonnummer 030 250 411. Zie ook www.psychotraumacentrum.nl (Het Landelijk Psychotraumacentrum voor Kinderen en Jongeren).

Basisonderwijs
Voor leerkrachten en intern begeleiders in het basisonderwijs schreef Riet Jong Verlies (2005). Bij de individuele begeleiding van leerlingen zijn de werk- en herinneringsboeken Ik zal je nooit vergeten en Ik hou je nog even vast zeer nuttig. Ook het Zakboekje voor kinderen wordt veel gebruikt. Daarnaast is de serie Afscheid nemen nuttig voor leerkrachten en voor kinderen de serie Zonder jou.

Voortgezet onderwijs
Voor docenten, mentoren, leerlingbegeleiders, zorgcoördinatoren en vertrouwenspersonen schreef Riet Mijn troostende ik (2004). Bij de individuele begeleiding van leerlingen zijn Wie ben ik zonder jou? en het werk- en herinneringsboek Ben je hier of ben je daar? zeer nuttig. Ook het Zakboekje voor jongeren wordt veel gebruikt. Daarnaast is de serie Afscheid nemen voor docenten nuttig en voor jongeren diverse delen van de serie Zonder jou. Voor het begeleiden van groepen leerlingen met verlieservaringen verwijzen we naar de handleiding Gedeeld verdriet.